Merhaba, bu yazımda karar verme süreçlerinde kullandığımız If Else kavramlarını ele alacağız.

Bir önceki dersimizde bir hesap makinesi yapmıştık. aşağıdan göz atabilirsiniz. Şimdi biraz daha sistemi ileri taşıyıp bir IF ELSE Blogu ile daha düzenli hale getireceğiz.

Bir önceki yazıya aşağıdan erişebilirsiniz.

IF Sorgulama İfadesi THEN

     KODLAR 

ELSE

     KODLAR

ENDIF;

Transaction İsmi : EDUTEST

Başlangıç Diyalogu : EDUD01D000

Oluşturacağımız Diyalog :  EDUD01D002

Proje Tasarımı

Case: Sayı1 ve Sayı2 değerleri alınıp ISLEM kısmında girilen (+ – * /) değerlerine göre işleme tabi tutulacak. Doğru işlem girilmişse sonuç sonuc EditBox’ına yazdırılacak. Eğer işlem kısmına doğru işlem girilmediyse geçersiz işlem uyarısı verilecek.

Daha önceden bahsettiğim gibi Troia da özelleşmiş butonlarımız vardı. Butonumuzun boyutunu 28*28 durumuna getirip OK yazarsak aşağıdaki özelleşmiş buton kendisi oluşacaktır.

OBJECT:
INTEGER S1,
INTEGER S2,
STRING ISLEM1,
STRING MSSG,
INTEGER S3;
S1=SAYI1;
S2=SAYI2;
ISLEM1=ISLEM;

IF ISLEM1 == '+' THEN
	S3=S1+S2;
	SONUC=S3;
ELSE

	IF ISLEM1 == '-' THEN
		S3=S1-S2;
		SONUC=S3;
	ELSE

		IF ISLEM1 == '*' THEN
			S3=S1*S2;
			SONUC=S3;
		ELSE

			IF ISLEM1 == '/' THEN
				S3=S1/S2;
				SONUC=S3;
			ELSE
				MSSG='Geçersiz İşlem';
				SONUC=MSSG;
			ENDIF;

		ENDIF;

	ENDIF;

ENDIF;

SHUTDOWN;

OK Click üzerinde durmamız gerekiyor.

Bir olayın 2’den fazla oluşabilecek durumu varsa İç içe if kullanmak gerekir. Çünkü farklı dillerde gördüğümüz elseif, ifelse gibi 2’den fazla durumu karşılaştırabilecek bir yapı Troia’da yoktur.

İç içe if kullanmanın yöntemi şudur.

IF DEĞER THEN

   KODLAR

Else

    IF DEĞER THEN

       KODLAR

    ELSE

      IF DEĞER THEN

        KODLAR

      ELSE

        KODLAR;

      ENDIF;

   ENDIF;

ENDIF;

Her IF bir ENDIF  komutuyla bitmek zorundadır.

Kısaca birde kodları açıklayalım.

ISLEM2 den değer + gelirse yapacağı işlem belli. Eğer farklı gelirse bunu ELSE komutuyla yakalıyoruz o ELSE içinde yeni bir IF komutu ile gelen değer – mi sorusunu soruyoruz eğer böyle ise kendi ENDIF komutunu bulup çalışmayı durduracaktır. Bu şekilde değilse Çarpma, o da değilse Bölme işlemi yapılacaktır. Eğer tüm aramalar sonucunda istediğimiz değeri bulamadıysak en sondaki ELSE komutu gerçekleşecektir.

Bu kodlamamızda yoktu ama değinmemiz gereken bir kaç durum daha var bu yapıyla alakalı.

Eğer bir IF yapısı içinde birden fazla durumun kontrolü sağlanıp bunun sonucuna göre işlem yapılması gerekiyorsa şu şekilde yapılabilir.,

1. Eğer şartlar VE bağlacı ile bağlanmışsa

IF SORGU IFADESİ1 && SORGU İFADESİ2 && SORGU İFADESİ3 THEN

    KODLAR;

ENDIF;

2. Eğer şartlar VEYA bağlacı ile bağlanması gerekiyorsa

IF SORGU IFADESİ1 || SORGU İFADESİ2 || SORGU İFADESİ3 THEN

    KODLAR;

ENDIF;

3. Değerlerin eşit olmaması gibi bir durum aranıyorsa

IF Değer1 != Değer2 THEN

    KODLAR;

ENDIF;

!= ifadesi eşit değil anlamını taşır.

4. İki değerin bir birinden büyüklüğü ya da eşitliği kontrol ediliyorsa

IF Değer1 >= Değer2 THEN

    KODLAR;

ENDIF;

5. Küçüklüğü yada eşitliği kontrol ediliyorsa

IF Değer1 <= Değer2 THEN

    KODLAR;

ENDIF;

Proje Ekranları

IF ELSE karar yapısı Troia’da bu şekildeydi.

Bir sonraki yazımda görüşmek üzere.


Murat Bilginer
21 Şubat 1992'de doğdum. Endüstri Mühendisi olarak lisansımı 2016 yılında tamamladım. Industryolog Akademi - NGenius oluşumlarının kurucusuyum. Şu anda kendi şirketim Brainy Tech ile Web ve Mobil Geliştirme, AWS, Google Cloud Platform Sistemleri için DevOps, Big Data Analiz ve Görselleştirme hizmetleri sunmakta ve Online Eğitimler vermekteyiz.