C# Eğitimleri 7 – Değişkenler Ve Değişken Tanımlama

C# Eğitimlerimize Veri Tiplerine özel olarak inceleme kısmına geçmeden önce değişken nedir C# da değişken tanımlama kurallarından bahsedeceğiz.

Değişken tanımlama ve değişkenlerle işlem yapma bir programlama dilinin en temel ve en önemli noktalarından biridir.

Değişkenin yazılımdaki terminolojik anlamı; ana bellekte belirli veri tiplerine ait değerlerin girişinin yapılabileceği alanları işaret eden bölümlerdir.

Değişken Tanımlama Kuralları

  1. Değişkenler 1 sayı yada  _(alt tire)  hariç özel bir karakterle başlayamaz.
  2. _(alt tire) yada bir harfle başlamalıdır.
  3. Bu ilk başlangıcı yaptıktan sonra yine özel karakter kullanmak kaydı ile sayı ve harf olarak devam edilebilir.
  4. Bir değişken tanımlanmadan önce tutacağı veri tipi belirlenmelidir.

Değişken Tanımlama Yöntemi

     [Değişken_Tipi] [Değişken_İsmi];

int sayi;

Yukarıdaki dört maddeyi özetlemiş olduk.

Değişkenler tanımlanırken ilk değer ataması yapılabilir.

Burada 3 farklı türü kullanma sebebim farkları size göstermek.

int değişkenler tam sayı değerleri bünyesinde barındırırlar ve sayılar normal şekilde yazılır.

string değişkenlere değer ataması ise çift tırnaklar arasında yapılır.

char değişkenler bünyesinde sadece tek karakter barındırırlar ve girilen değer tek tırnaklar içine yazılır.

Bu veri tiplerinin durumlarını özelliklerini bir sonraki yazılarımda detaylı bir şekilde ele alacağız.

Değişkenlerin Geçerlilik Alanları

Yazılıma ilk başlayan kişilerde anlam karmaşasına neden olan bir konuda değişkenler yaşam alanlarıdır.

C# değişkenler kütüphane içinde Global olarak tanımlanamazlar. Ya sınıf içinde tanımlanırlar, yada metodlar içinde tanımlanabilirler.

Olayı senaryolaştıralım.

Şimdi bir binanın içinde olduğunuzu varsayalım. Class dediğimiz yer binanın bir katı olsun. Metodlarda o kattaki odalar olsun. Şimdi sınıf içinde tanımlanan bir değişkene koridorda dolaşan insanlar olarak düşünelim. Metodlar içinde tanımlanan değişkenlerde odaları içinde bulunan insanlar olsun.

Şimdi koridorda gezen bir Ahmet Abi var ve sıhhi tesisat uzmanı.

A odasında elektrikçi bir Mehmet Abi var.

B odası ise boş.

A odasında  da B odasında da musluklar bozuldu ve elektrik kaçağı var.

Şimdi size bir Musluk tamircisi bir de elektrikçi lazım.

Kapıdan çıktınız koridorda gezen Ahmet abiyi gördünüz üzerinde de yazıyor zaten ne iş yaptığı. Gel Ahmet abi burada musluk bozuk dediniz Ahmet abi binanın içinde ve görüş alanınızda olduğu için tamirat için çağırabildiniz. Elektrik içinde ihtiyacımız var. Odanın içinde bu işi yapabilecek kimse yok. Dışarı baktık yine yok.  Bir odada var ama bize o odada olduğu bildirilmediği için haberdar değiliz. Ne yazık ki o diğer odada ki elektrikçiyi çağıramayız. Ama bize o odada olduğu bildirilse idi işte o zaman o kişiyi de kendi odamıza çağırabilirdik. Bu durumda işimizi tamama erdiremedik.

Değişken belirteçlerini ileri ki yazılarımda daha detaylı anlatacağım şimdilik böyle geçmiş olalım.

Aynı soruna B odası için ele aldığımızda. İçeride Mehmet Abi var bu işi çözebiliyor. Gel yap deyince yapar. Birde dışarı çıktık koridorda Ahmet Abi vardı oda musluk için geldi. Olayı böylece çözdük.

İşte tamda bu olayda anlattığım gibi. Yazdığım kodlara bakarsanız.

int sayi —> Ahmet Abi

Method —> Oda B

Method2 —> Oda A

int sayi2 —> Mehmet abi

Toplam da bozuk olan musluk ve elektirik kaçağı.

Gördüğünüz gibi Oda B de sayi2 nin altı çizilidir. Çünkü o, Oda B de bulunduğu için A odasından çağrılamaz. Ama sayi class içinde olduğu için her metod tarafından görülüp çağrılabilir.

Umarım karışmamıştır. Bu işe ilk defa başlayan biri için açıklayıcı olması açısından böyle anlatmak istedim. Kafanızda net bir şekilde oturması için.

Özet Geçersek

Sınıf içindeki değişkenin yaşam alanı o sınıf içinde bulunan her yerdir. Global bir değişken olduğunu sınıf için söyleyebiliriz.

Metod içindeki değişken aksi belirtilmediği sürece yaşam alanı o metodun içidir.

Değişkenler ve değişken tanımlama konumuzun da böylece sonuna geldik.

Bir sonraki eğitim yazımda görüşmek üzere.

Facebook Sayfamizdan Bizleri Takip Edebilirsiniz